Den här sidan är uppdaterad i April 2016. Reglerna ändras ibland så det är viktigt att kontrollera reglerna på Jordbruksverkets hemsida och med respektive lands veterinärmyndighet för att se att inga ändringar skett.

Pass

EU-pass krävs för alla utlandsresor med hund och katt och djuret måste vara ID-märkt med chip (är hunden eller katten märkt med tatuering i örat före 2011-07-03 är det också godkänt som märkning). EU-pass utfärdas hos veterinär, vi kan ofta lösa det med kort varsel.

Rabiesvaccination (Alla länder utom Norge):

För resor (återinförsel till Sverige) till samtliga länder utom Norge krävs rabiesvaccination.

Hunden eller katten ska vara grundvaccinerad mot rabies minst 21 dagar innan resan, för vissa vacciner gäller två sprutor som grundvaccination och då är det 21 dagar efter spruta nummer två som gäller. Vaccinationen är godkänd i 1 eller 3 år beroende på vaccinsort. Djuret måste vara minst 3 månader gammalt när den första sprutan ges. Till länder inom EU är det sedan fritt att resa och återvända till Sverige utan ytterligare restriktioner. Vissa ”listade” länder faller under samma regler som EU men vilka länder det gäller kan ändras och därför hänvisar vi till jordbruksverket (länk nedan) för en aktuell lista.

OBS!!! Detta är reglerna för att få resa tillbaka in i Sverige igen efter en utlandsresa men man måste också alltid kontrollera med veterinärmyndigheten i det land man ska resa till att de inte har någon ytterligare regel för inresa i landet (motsvarande t.ex. avmaskningsintygen som krävs för inresa i Norge och Finland). Det kan även finnas regler om att vissa hundraser inte alls får föras in i landet, Norge har t.ex. sådana regler för ett antal raser.

Övriga vaccinationer

Det är inget krav på några ytterligare vaccinationer för att få resa hem igen från EU eller ”listade” länder men beroende på vart man ska resa så kan det vara bra att för sin egen (och hundens) skull komplettera vaccinationsskyddet ytterligare, att komplettera med medel som skyddar mot insekter för att minska risken för andra smittsamma sjukdomar. Särskilt vid resa ned mot Central- eller Sydeuropa är det viktigt att tänka på detta. Har ni några funderingar så kan ni höra av er till oss så kan vi hjälpa till att kolla upp vad man bör tänka på för just det landet ni ska åka till.

Avmaskningsintyg rävens dvärgbandmask (Norge och Finland, gäller endast hund)

För resor till Norge och Finland med hund krävs att en veterinär fyller i ett intyg om avmaskning mot rävens dvärgbandmask i passet. Reglerna ändras ibland, aktuella regler för Norge hittar ni på Mattilsynets hemsida och för Finland på Eviras hemsida (länkar nedan). Avmaskningsmedel köps av djurägaren på apoteket och tas med till veterinären. Godkända avmaskningsmedel innehåller Prazikvantel (t.ex. Droncit, Drontal, Milbemax m.fl.) men detta kan apotekspersonalen hjälpa till med.

Efter godkänd avmaskning får hunden passera gränsen tidigast efter 24 timmar men måste göra det inom 120 timmar (5 dygn) annars krävs en ny avmaskning. I vissa fall kräver Mattilsynet även att man gör en extra avmaskning (själv, behöver ej intygas) när hunden är i Norge. Se Mattilsynets hemsida för mer information.

28-dagarsregeln: Reser man ofta till Norge eller Finland så kan man avmaska hunden 2 gånger inom 28 dagar och därefter upprepa avmaskningen minst 1 gång var 28:e dag så får man passera gränsen fritt under den perioden.

Jordbruksverket

Mattilsynet (Norge)